Pengikut

Jumaat, 19 Disember 2014

Ku simpan dendam didalam diam....

Akhirnya dia datang juga
setelah sebulan jadwal temujanjinya diatur
ditemani sang permaisurinya
yang begitu ramah mesra
perjalanan dari penghujung utara
untuk sampai ke pingiran Kuala Lumpur
mengambil waktu yang agak lama juga
untuk tujuan rawatan ini
dia suami isteri telah pun merihatkan
fazikal dan mindanya sehari awal
sebelum kebilik rawatan bonda..
( inilah yang terlebih baik bagi pesakit2 luar Kuala Lumpur )







( Gambar hiasan sahaja )







Mereka berdua begitu berterus terang
keteranganya juga...
dia telah mengikuti blog amalanbonda
ini sudah lebih 5tahun
dia tahu setiap cerita yang ada.
cuma waktunya saja
baru dijodohkan untuk bertemu bonda
bekas seorang pemain ragbi
ada masalah tekanan darah tinggi
( 7 tahun mengidapnya dan bergantung dengan ubat hospital )
mujurnya...
dia tiada masalah kencing
Alhamdulillah.







Menyimpan dendam didalam diam... ( Gambar hiasan sahaja )






Satu kepahaman yang dimiliki oleh seorang isteri
yang wajar diberikan pujian
berusha bersama kearah kebahagian bersama
disebabkan gejala ini mereka tidak ditakdirkan
mempunyai zuriat,
Lantaran kasih sang isteri
maka " Ku simpan dendam di dalam diam...
7 tahun didalam permasalahan bukan 7 hari atau seminggu
cuma tahap kesabaran yang jitu saja
yang menyelamatkan rumah tangga mereka
yang ternyatanya 5 tahun mereka TIDAK ADA APA_APA..
bangun rebah.. tidak sempat pun dicecah !
dan akhirnya 2 tahun kebelakangan langsung
patah terkulai layu lesut dan lesut...


Bangun Pagi pun langsung tak ada...




Usia baru 37 tahun..
Cuba tanyakan kepada diri anda
andai terjadi begi bagaimana ?






Hari kedua rawatan ...

Setelah selesai rawatan pertamanya semalam...
dengan bekalan ubat yang diberi dan dos yang arahkan
dia mengambilnya berserta gan ubat sapunya..






Mereka melangkah
di hari kedua rawatan
dengan penuh GAH dan berkeyakinan..



" Bagun pikul 5 pagi tadi bonda
keras betul tidak turun2 dalam 2 Jam.."








Anda Tunggu apa lagi ?
Dan BILA lagi  ?






Salam semesra kasih ku nan abadi
     Ummul Hanna Alhannah


Jumaat, 5 Disember 2014

Permata Yang Hilang ........

Permata Yang Hilang...




Alhamdulillah Bonda syukur dan terima kasih
mengembalikan KELELAKAIN saya kembali kepada saya.. Aamiin
                                                                    ( Gambar Hiasan )





Sepatutnya rawatan terakhirnya hari ini 5/12/2014 kul 8.30malam
tetapi dia balik hujung minggu kekampung
munkin jadwal rawatan terakhirnya ini
bersambung pada Isnen 8/12/2014.




Rawtan pertamanya  pada 29/11/2014 habis 1/12/2014
tetapi bonda yang monta cuti darinya
kerana terpaksa balik ke Jerantut Pahang atas urusan keluarga



30/11/2014 hari kedua rawatan.


Bonda mengarahkan dia menambah dos ubatnya
setelah ternyata kaadaanya agak parah
dan tidak membuahkan hasih yang memuaskan
setelah satu hari menjalani rawatan





Sifat dan fitrah insan
sememangnya hendakan kesembuhan segera
( Cam buat meggie curah air panas terus leh telan..)
memahami dan mengerti akan situasinya
yang tiba2 mendadak tanpa amaran
menerima akan erti sehilangan sebutir permata
bagi seorang lelaki pastinya teramat mengharukan
bagai kehilangan dunia ini berserta seisi alamnya
bertambah lagi bila...
Calun Isteri telah pun ada dalam gengaman.





Baru sehari rawatan
dah nakan hasil yang LUMAYAN..
ubat baru makan tak sampai 10 biji
itu.............
yang dia nak kira
kesilapan diri yang  mememusnahkan
diri sendiri tu sapa suruh ?
melakukan onani selagi ada upaya tak kira
pagi petang siang malam
sampai bende tu dah jadi HANCUSSSSSSSSS..
mengapa tak nak di anbil kira ?






KADANG RASA MENYINGGA DAN NAK MARAH JUGA !





Dalam perjalanan pulang kr kampung pada 2/12/2014
Bonda menerima pesanan ringkasnya..

( Sory bonda bukan jenis nak mempamirkan pengakuan orang )



Dia..

Melahirkan rasa syukur dan terima kasihnya
kerana dengan penambahan dos ubatnya
Kelelakianya kembali UUUMMP !
sempat bonda tunjukan smsnya kepada anak lelaki Bonda
yang dulu pernah menjadi pembantu amalanbonda.





Sehingga ke last treatmentsnya
semoga dia baik2 saja dengan perkembanganya
yang dianugrahkan oleh Yang Maha Penyembuh Aamiin.






Bonda Hanna Al Hannah















Khamis, 27 November 2014

Sudah Terlambat......

Kes diambil 10/11/2014
Sampai ke amalanbonda untuk jalani rawatan 15/11/2014.




Perkataa. pertama yang keluar dari mulutnya
dengan iringan sebak " Saya sudah terlambat..."




Agak menghairankan juga
kalau sudah terlambat mengapa cfirm temu janji dan datang ya ?





KES


Berusia 53thn

Ada DT dan KM  ( Darah Tinggi dan kencing manis ) dah 15thn.

Tidak berfungsi 2thn.

Yang paling menggejutkan....

" Saya baru bercerai sebulan... "
Astargrrofirrulloh..... !

Inilah  yang dimaksudkanya "Saya sudah TERLAMBAT ..."
dah bercerai baru nak merawat...




Agak mencemaskan..

Selesai rawatan yang pertama
Biasanya esok bila datang untuk rawatan ke 2
setiap pesakit akan membawa berita yang agak menggembira
tapi dia tidak........... !
seterusnya hari ke 3 / last treatment
bukan hanya dia yang hampa
Bonda Terlebih Hampa ..

Memandang kepala Kes-kes lampau
ada juga yang terjadi begini
disebabkan kaadaan yang sudah terlalu parah
dan masalah yang Terlalu-lalulah lamanya.. adoooooiii

Habis sesi rawatan ke 3
Bonda memesan padanya agar meneruskan makan ubat

dengan mengekalkan dos yang diberi..



18/11/2014
10.30 pagi
Bonda menerima Pandilan darinya
sebaik selesai menjawab salamnya...
tanpa berlengah dia tak sabar-sabar memberi tahu..





Gambar hiasan sahaja







" Bonda...
dah bagun kul 4 pagi tadi sampai mandi solat subuh baru turun "




hehe.........





ALHAMDULILLAH .....  Aamiin









Salam semesra kasih ku nan abadi
         Hanna Al hannah






Isnin, 10 November 2014

Redah je...

Salam..


Amalanbonda mengambil kesempatan sekali lagi
mengulang segala cerita dan citranya
memandangkan kes-kes yang datang
banyak yang membuat rawatan mejelang pernikahan
permasalahan demi permasalahan
disebabkan kurangnya ILMU
banyak yang tak nak ambil tahu
sebelum terjadi ...
sebelah mata pun tak nak pandang.



Bila dah terjadi....
gelabah siang malam pagi petang
sedangkan tarikh pernikahan
dah terpangpang di cad jemputan
yang dinamakan LELAKI
hanya ada pada misainya saja
atau pun pada pandanga fazikal
ia dia LELAKI..



Untuk menangani permasalahan begini
bukan satu pekara yang sambil lewa
yang datang kebanyakanya BUTA KAYU..
lansung tidak ada ILMU kearah itu
sampaikan bertanya

Apa yang patut saya buat dulu ?

Dimana saya nak sentuh dulu ?

bagaimana saya nak menyentuhnya ?



Maaf cakap ye
niat solat sunat sebelum dan selepas akad nikah pun tak tau......


Bila diceritakan bab maqam2 wanita
dia TERNGAGA masuk langau


Bila ditanya salam yang di beri dan disambut...


'  ASSALAMULAIKUM KE BONDA ... ?









Adooooi doooi dooiii laaaaaahhhhai.
 
ASTARGROFIRROLLOH HA 'AZIM !




Belum lagi berserta DOA' dan ZIKIRNYA
bila ia melakukan..
KALIMAH APA yang hendak disebut
apabila terpancutnya NEKMAT ITU.. ?




HARUSKAH IA DISEKOLAH TADIKAKAN DISINI ?



Orang Nikah dia nak Nikah
Apa yang di AKAD dan apa yang di NIKAH ?
Apa yang DI IJAB
Apa yang DI KABUL ?








Salam semesra kasih ku nan abadi
      Bonda Hanna Al Hannah

Isnin, 3 November 2014

Dia kini Benar-benar Lelaki.!

Agak begitu lama sepi tanpa berita
maaf di pinta diatas kelewatan yang membuat
anda semua ternanti2kan cerita demi cerita
menghiasi laman kerdil ini.



Bertarikh 22 january 2014
bagi peminat setia amalanbonda rasanya
masih tidak melupakan cerita tentang kura- kura
dengan tajuk ' Ia termasuk bila terperanjat '
ingat lagi tak ?
cerita ini sebelum blog amalanbonda DIKHIANATI
oleh sang PENGKHIANAT yang merasakan dirinya TAK MATI KUT !
biarkan dia SI LUNCAI TURJUN DENGAN LABU-LABUNYA...





Hari ini 3/11/2014
Kita menyambung kembali kesah sang Kura - Kura
yang telah pun sampai ke amalanbonda
untuk rawatan tertanguhnya kali ke 3 pada 19/10/2014
setelah beberapa bulan berlalu...
seperti biasa ditemani ayah dan abang iparnya..
kedatanganya kali ke 3 ini pun atas sebab
kene terpaksa habiskan rawatanya
kerana dia nak melangsungkan pernikahan pada 25/10/2014.


Tak fikir KASIHAN
mau je menolaknya
nak kene bayar pakej barulah  !








Dia sah bergelar suami pada 25/10/2014
( sekedar gambar hiasan )







Sebelum masuk kebilik rawatan dia bercerita
selepas 2 kali rawatan kaadaanya bukan saja semakin pulih
malah katanya prastasi saya tanpa diduga mendadak
sehinga 4 kali sehari ia bagun menegang.. hahahahahaha
ini diikuti dengan pengambilan ubat yang berterusan
selama 3 bulan disebabkan dia tidak dapat datang
dari Alor Star ke KL dalam tempuh terdekat
bagi menhabiskan rawatan..
dan
Kura - Kuranya telah pun menjadi KEPALA NAGSA ...




Diakhirkan cerita pada 1/11/2014
dalam whatsappnya dia menghulurkan ucapan terima kasih
' Saya dah selamat menjadi seorang SUAMI dan
menunaikan tangung jawab SEORANG SUAMI '..



' Cuma kalau boleh saya nak BERTAHAN LEBIH LAMA...'



hahahahahaha....





Salam semesra kasih  ku nan abadi
             Hanna Al hannah